Gezonde tussendoortjes

Zo Snack je Gezonder Onderweg!

Krijg jij altijd snack-trek terwijl je onderweg bent? Dan is het verleidelijk om een kroket te halen op het station of om iets uit de snoepautomaat te trekken. Met deze tips stop jij voortaan ook tijdens die moeilijke momenten iets gezonders in je mond. Ik vertel je:

  • Waar je moet zoeken 
  •  Hoe je goed voorbereid op de deur uitgaat.

Ik geef toe, je tussendoortje meenemen, vraagt wat planning. Maar het is het dubbel en dwars waard: Je eet gezonder én je bespaart geld. En dat is dus Win-Win. Ben jij bereid om ook wat tijd te investeren in je gezondheid? Kijk dan snel naar deze tips:

Gezonde snacks voor onderweg

Zoek naar gezonde opties

Spot je een klein supermarktje op het station of zie je een versvak bij het tankstation? Speur dan naar een verse fruitsalade, een stuk fruit, een volkoren broodje met mager beleg of een bakje yoghurt. Zo scoor je toch nog een gezond tussendoortje.

Goed voorbereid op pad

Wat je zelf maakt en voorbereid, is meestal de beste keus. Wil je je niet laten verleiden door al die ongezonde snacks en liever een gezond tussendoortje? Dan neem je die toch lekker zelf mee! Ik geef je hier wat inspiratie: 

  • Onderweg is fruit je redder in nood. Het is lekker, zoet en vullend. Snijd het thuis vast in stukjes en neem het mee in een doosje. Stukjes appel met een beetje citroen en wat kaneel erop, zijn een ware traktatie. Mijn dochter is er gek op en heeft ze vaak mee naar school.

  • Neem je fruit liever in zijn geheel mee? Dan is een bewaardoosje handig. Wanneer fruit beschadigd wordt het snel bruin en zacht. Dat is natuurlijk niet zo lekker. Mijn ervaring is dat het fruit dan weer onaangeraakt mee terug komt. ;.) Met een appel- of banaandoosje voorkom je die bruine plekken.

  • Ook knapperige groenten zijn een lekker tussendoortje. Denk aan:
    • snoeptomaatjes
    • stukjes komkommer
    • rauwe worteltjes
    • reepjes paprika
    • roosjes bloemkool
    • stengels selderij

  • Een bakje yoghurt of kwark is ook een voedzame snack voor onderweg. Zorg wel dat je die gekoeld bewaard: eet je potje in de ochtend op, neem een koeltas of -element mee, of misschien heb jij wel beschikking tot een koelkast op je werk. Vergeet dan niet om je naam op het bakje te schrijven zodat je jaloerse collega er niet mee vandoor gaat. ;.)

  • Op zoek naar een dorstlesser? Neem een flesje melk of sojadrank mee. Dat kun je koel houden in een thermosfles.

  • Heb je een lange dag voor de boeg? Neem een handje ongezouten noten mee. Die bewaar je gemakkelijk in een zakje of potje en ze zijn lang houdbaar. 

  • Zelfgemaakte havermout muffins zijn eenvoudig te bewaren in de vriezer en handig om mee te nemen. Dat is een handig ontbijtje om mee te nemen en rustig te eten in de trein. Geef als tussendoortje wel de voorkeur aan de alternatieven hierboven.

Snack-trek gekregen na het lezen van het woord “muffins”? Deze havermout muffins met vijgen zijn heel verantwoord en ontzettend lekker!

  • Neem altijd een flesje water mee om regelmatig het vocht in je lichaam aan te vullen. Leg bijvoorbeeld een fles in je auto, neem een klein flesje mee in je tas en zet altijd een gevulde waterfles of karaf op je (werk)tafel. Doordat hij dan in zicht staat, wordt je er makkelijk aan herinnerd om genoeg te drinken.

P.S. Ik zie op sommige blogs weleens voorbij komen dat je 8-10 glazen water moet drinken. Dat is alleen nodig wanneer je heel groot bent, als het heel warm is of als je veel inspanningen levert en dus veel vocht verliest. Voor iedereen die het moeilijk vindt om water te drinken, ik zal je gersut stellen: Voor een gemiddelde vrouw zijn 4-6 glazen per dag voldoende.

Wil je mijn 5 beste tips hoe je op een makkelijke en lekkere manier meer water drinkt? Lees dan hier verder.

gezonde voeding, Noten, tips, water

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018