10 tips om makkelijk meer groenten te eten

10 simpele tips om meer groenten te eten!

Ook al is er nogal wat tegenstrijdige informatie te vinden over voeding. Over 1 ding is echt iedereen het eens: Het is voor onze gezondheid en het milieu een goed idee als we meer groenten en fruit gaan eten en iets minder van de rest. ;.)

Minimaal 250 gram groente per dag is het advies. Veel van jullie willen ook graag meer groenten en fruit eten en minder vlees eten. Maar ik zie als voedingsdeskundige dat dat in de praktijk niet altijd gemakkelijk is. Jullie zijn vooral op zoek zijn naar eenvoudige manieren om meer groenten binnen te krijgen. Daarom heb ik 10 praktische tips opgeschreven die jullie op weg kunnen helpen.

Kies er gewoon 2 die jou aanspreken en die je makkelijk in jouw leefstijl kan inpassen. Begin er vandaag nog mee en verbeter snel en op een eenvoudige manier je voedingspatroon! Met kleine veranderingen kun je op de lange termijn echt een groot verschil maken.

Tip 1: Voeg aan elke maaltijd groenten en/of fruit toe.

Eet niet alleen groente bij het diner, maar ook bij het ontbijt en/of middageten. Voeg wortel toe aan je carrotcake havermout ontbijtje (Je vind het recept hier) Ontbijten kan bijvoorbeeld ook met een groenteomelet. De broodlunch kan je prima vervangen of aanvullen met een salade of een soepje.

Tip 2:  Salade of rauwkost op je brood.

Neem je een broodje of cracker met bijvoorbeeld kaas voeg dan standaard wat rauwkost toe. Bijvoorbeeld schijfjes tomaat, komkommer of wat rucola. Niet alleen gezond, maar ook gewoon lekker fris en knapperig. Win-win situatie! Ik gebruik zelf regelmatig avocado als basis op brood. Heerlijk met  tomaat en eventueel een gekookt eitje.

Tip 3: Snack met rauwkost

Snackgroenten zijn echt lekker en vullend bij snack-trek. Neem er zoveel je van als je wilt. Weinig tot geen calorieën maar je tikt wel snel de 250 gram aan. Je maakt het extra lekker wanneer je ze in een gezonde dip doopt zoals een yoghurtsausje of hummus. Een beetje zout op tomaten en komkommer maakt ze ook heel smaakvol.Tips voor andere lekkere gezonde tussendoortjes vind je hier.

salade

Tip 4: Maak een lekkere salade en voeg restjes groenten toe.

Heb je restjes bijvoorbeeld gegrilde groenten over? Gebruik ze dan de volgende dag in een salade. Ik maak zelf altijd extra groenten wanneer de oven toch aanstaat voor een ander gerecht. Die restjes komen altijd van pas en het is een lekkere duurzame manier van koken. Maak er een mooie salade van volgens dit stappenplan, dan maak je er altijd iets bijzonders van en wordt het nooit saai.

Tip 5: Koop een spiraalsnijder.

Zelf gebruik ik de Spirelli veel en maak van courgettes, wortels en rauwe bietjes lekkere groentepasta. Deze sliertjes vervangen dan de pasta van tarwe. Ook in het versvak van de meeste supermarkten kom je ze tegenwoordig tegen, dat is duurder dan zelf maken maar natuurlijk wel lekker snel. Het is een makkelijke manier om meer groenten te eten en erg lekker. Mis je toch de spaghetti? Gebruik dan half volkoren spaghetti en half groentesliertjes. Je kunt ze ook rauw eten in een kleurrijke salade.

Tip 6. Wrap als lunch

Een wrap is ook een makkelijke manier om veel groente binnen te krijgen. Gebruik verschillende groente en sla die je lekker vindt, combineer ze met hummus of magere roomkaas en stop ze in de wrap. Ook heerlijk met avocado en gerookte kip of maak een vegetarische mexicaanse salsa en een beetje gesmolten kaas in de oven. Oprollen en smullen maar!

Tip 7: Weinig tijd? Maak het jezelf lekker makkelijk.

Soms heb je echt weinig tijd. Zorg dat je dan wat voorgesneden groenten in huis haalt. Kies voor kant- en klare pakketten voor soep of pastasaus, neem een abonnement op een groentepakket of zoek uit welke groenteboer of delicatessenzaak de lekkerste salades maakt. Slechts enkele voorbeelden om je op weg te helpen. Vermijd de kant en klare salades uit de supermarkten. Er zit vaak minder groenten in dan je zou willen en relatief veel vet, suiker, zout en andere toevoegingen. Met een zak gemengde sla en het 5 stappenplan is het echt heel eenvoudig om in no time een salade op tafel te toveren.

Gemengde groenten broccoli, bloemkool en wortel

Tip 8: Kies 2 soorten groenten bij de avondmaaltijd

Neem minder rijst, aardappelen, pasta of brood en schep hiervoor in de plaats meer groenten op. Maak er een sport van om bij de avondmaaltijd meer groente te nemen dan je normaal zou doen. Vul de helft van je bord met groenten en vul aan met de rest. Neem dus niet alleen broccoli bij de aardappels, maar maak een mix en voeg bijvoorbeeld ook bloemkool en wortel toe. De vrolijke kleuren en variatie zorgen ervoor dat je er al snel meer van eet. Ontdek ook nieuwe groenten, leer hoe je ze het lekkerste klaarmaakt en laat je verrassen. Voeg kleur en variatie toe aan je bord en aan je voedingspatroon!

Tip 9: Maak groentensoep

Mijn persoonlijke favoriet omdat het zo makkelijk en snel te maken is. Het kan bijna niet mislukken en je kunt er vrijwel elke groenten en restjes voor gebruiken die je in huis hebt. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ook ideaal om mee te nemen voor de lunch naar je werk en de meeste kinderen vinden soep ook lekker, zelfs de slechtste groenten eters. ;.)

Met het maken van een soep krijg je natuurlijk heel veel groente binnen. Onderschat dit niet en maak regelmatig soep. Ideaal!

Tip 10: Voor mensen die echt niet van groenten houden: verstop ze in de saus.

Zo kun je de groenten in de tomatensaus zo fijn malen, dat de tafelgenoten geen idee hebben dat ze eigenlijk heel veel groente eten. Deze truc werkt helemaal goed bij kinderen en moeilijke eters 😉

Maak bijvoorbeeld deze vegetarische Bolognesesaus met linzen. Die is echt heerlijk met een structuur waarbij je de gehakt niet mist en met lekker veel verstopte groenten. :.)

Vond je dit een leuk artikel? Dan vind ik het erg leuk als je me dat laat weten! Onder dit artikel kan je reageren. Weet je iemand voor wie dit ook waardevolle tips zijn? Deel het artikel dan op je Facebookpagina. Alvast bedankt. ;.)

gezonde voeding, groenten, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018