gezonde-snacks

Zin in een snack? Deze 10 tussendoortjes zijn gezond en lekker

Waarschijnlijk heb je al een beetje rondgekeken op de website en inspiratie opgedaan voor nieuwe recepten.

Misschien ben je zelfs al bezig om je eigen maaltijdplan te maken, dat is te gek!

Maar wat eet je eigenlijk als tussendoortje nu je zo lekker gezond bezig bent?

Om het je makkelijker te maken heb ik een paar lekkere tips voor je. Sommige dingen kun je zo op je boodschappenlijstje toevoegen anderen zijn in een mum van een tijd klaar zodat jij niet meer naar ongezonde snack hoeft te grijpen.

Maar eerst nog even iets anders…

Wist je namelijk dat ik behalve op de website nog veel meer leuks en lekkers deel via social media? Zo maak ik elke vrijdag een video voor Instagram waarin ik jullie vragen over een gezonde leefstijl beantwoord en jij kunt me ook vragen sturen!

Dat werkt zo:

op donderdag vind je in mijn Instagram stories een post met de knop: Stel me een vraag. Daarop kan je drukken en dan kan je jouw vraag intoetsen en hem aan mij sturen. Ik beantwoord de vragen in een video en die plaats ik op vrijdag of zaterdag  op InstagramTV en Youtube.

Lijkt je dat wat? Leuk!

Druk dan nu op de links en volg me op: Instagram & Youtube.

 

Hieronder volgen mijn 10 favoriete gezonde tussendoortjes.

Het belangrijkste voor mij aan deze lijst is dat de snacks veel voedingsstoffen bevatten en dus vrij zijn van onnodige toevoegingen als smaak-, geur- en kleurstoffen. Gewoon lekker echt eten dus!

  1. Fruit

Altijd een goed idee, want veel vitamines, mineralen en antioxidanten! Combineer het met wat yoghurt of noten (vetten), zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Duurzame tip: seizoensfruit!

Yoghurt met aardbeien en vijgen
Yoghurt met aardbeien en vijgen

 

  1. Rauwkost en salade.

Het fijne van rauwkost: je kunt er vrijwel onbeperkt van eten. Goede vulling, weinig calorieen. Combineer het eventueel met een hummus, yoghurt of een tzatziki dip. Denk aan wortels, paprika, komkommer, tomaatjes, bleekselderij, wat jij maar lekker vindt. Maak bij een salade ook een magere dressing op basis van yoghurt en mosterd of gebruik een scheutje goede plantaardige olie. Ik gebruik zelf meestal olijf- of raapaadolie.

Groenten
Groenten

 

  1. Rijstwafel(s)

Met gezond beleg zoals een gekookt eitje, hummus, pindakaas, avocado of hüttenkäse.

 

  1. Vezelrijke (volkoren) cracker of boterham

Met gezond beleg (zie rijstwafels). Kies wel voor volkorenbrood en het liefst op basis van zuurdesem i.p.v. gist.

gezonde-snacks
gezonde-snacks

 

  1. Geroosterde kikkererwten

Kikkererwten bevatten veel eiwitten, B-vitamines en vezels. Als je ze roostert in de oven met wat kruiden, kunnen ze prima door voor een gezonde borrelnoot!

 

  1. Kwark, yoghurt of andere (plantaardige) zuivel

Combineer dit met wat fruit en/of een beetje volkoren muesli of wat nootjes.

Kwark met suikervrije muesli en fruit
Kwark met suikervrije muesli en fruit

 

  1. Handje noten

Noten bevatten veel gezonde vetten. Maar ook veel calorieën. Overdrijf het dus niet. Een klein handje per dag is meer dan genoeg. Kies het liefst voor ongebrand en ongezouten.

 

  1. Gezonde volkoren muffins

Wel even zelf maken natuurlijk aan de hand van het recept dat je hier vind: https://mindfoodhappiness.nl/recepten/herfst-muffin-met-banaan-wortel-gedroogde-vijgen-en-speculaaskruiden/

Tip: vries de muffins in en haal er ’s ochtends één uit de vriezer die je mee neemt naar je werk of school.

Wortel/ Bananenmuffins uit het Easy maaltijdplan
Wortel/ Bananenmuffins uit het Easy maaltijdplan

 

  1. Augurken

Lekker ouderwets, maar toch een pittig tussendoortje! Eet er zo een paar uit de pot of wikkel er een plakje kipfilet omheen.

Let wel even op dat je de zure augurken pakt, daar is vaak minder suiker aan toegevoegd.

​​

  1. Popcorn

Ik ben dol op popcorn, het liefst zoute. En dat is dan ook de enige ‘gezonde’ optie. Eet er ook niet te veel van en voeg niet te veel zout toe. Twee handjes is prima als snack ’s avonds bij de film. Ik ben voorstander van zelf poffen en op smaak maken, dan weet je tenminste wat er precies in zit. En het is echt zo klaar.

popcorn
popcorn

 

Zet de ingrediënten voor gezonde tips op je boodschappenlijst en laat me even weten wat jouw favoriete tussendoortje is. ;.)

Ik kan niet wachten om jouw reacties of creaties te zien op Instagram, vergeet niet om me te taggen! ​

 

Liefs Monique

P.S. Heb je de tips om je eigen maaltijdplan te maken gemist? Geen probleem, je kunt je hier nog inschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018