Selderij-sap: Wondermiddel of voedingshype

Selderij-sap, gezond wondermiddel of voedingshype?

Als je geïnteresseerd bent in voeding en gezondheid heb je ze online vast wel voorbij zien komen. Foto’s van het gifgroene sapje waar wonderbaarlijke gezondheidsclaims aan worden verbonden met de hashtag #celeryjuice of #selderijsap.

Wat is er nou eigenlijk zo bijzonder aan dit groentesapje? Is selderij-sap echt zo gezond als dat sommigen claimen of is het gewoon een nieuwe hype?

Is selderij-sap echt zo gezond of is het gewoon een nieuwe hype?

Er is niets mis met het drinken van selderij-sap als jij ervan geniet. Als je het vergelijkt een glas sinaasappelsap bevat het aanzienlijk minder suiker en calorieën. Het is dus best gezond, maar het is geen wondermiddel en verwacht er niet te veel van. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het beter is dan het persen (of liever nog eten) van andere groente. Doe mij persoonlijk maar een lekker bakje yoghurt of havermoutpap met vers fruit in plaats van zo’n bitter sapje wanneer ik net mijn bed uitkom. :.)

In sap zitten geen vezels meer. Waarom zijn juist die vezels zo belangrijk?

Vezels in je dieet kunnen niet alleen je spijsvertering goed laten functioneren, maar ook helpen met:
-een verzadigd gevoel
-ze houden je bloedsuikerspiegel in balans
-met het behoud van een gezond cholesterolgehalte
de voeding van goede bacteriën in je darmen en daarmee je immuunsysteem
-het verminderen van het ​​risico op hartaandoeningen en diabetes type 2.

Wat zit er eigenlijk in bleekselderij?

Het bevat voornamelijk provitamine A. Het lichaam kan provitamine A zelf omzetten in vitamine A. Dat zorgt voor een gezonde huid. Het draagt bij aan goed zicht bij schemer en zorgt voor een goede werking van het afweersysteem.
Verder bevat het net als heel veel andere groenten ook wat vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium, kalium, natrium, magnesium, fosfor, elektrolyten en kleinere hoeveelheden andere vitamines en mineralen. Maar voor het grootste deel (maar liefst 92%) bestaat bleekselderij uit water. Geen echte uitblinker dus in vergelijking met andere groenten.

Ik zocht voor je uit wat de wetenschap hierover zegt.

Ik kreeg gisteren zelf een uitnodiging om mee te doen aan een selderij-sap challenge door een bekende online business coach. Daarbij werd ik uitgedaagd om een week lang elke dag zo’n sapje te drinken. Ze kampt zelf met een auto-immuun ziekte en had gelezen dat selderij-sap andere mensen had genezen van allerlei kwalen. Ze wilde daarom zelf meedoen met de challenge en riep anderen op om ook mee te doen.

Nu vind ik het sowieso bijzonder dat coaches hun volgers ongevraagd van “gezond” advies voorzien zonder dat ze daarvoor geleerd hebben maar dat even terzijde. Nog raarder is het eigenlijk dat mensen dat advies dan klakkeloos opvolgen. Massaal posten haar volgers foto’s van de selderij-sapjes die ze staan te persen. Daarom wilde ik graag een tegengeluid laten horen want voordat je hieraan begint is het misschien slim om je eerst even af te vragen of het drinken van dit bittere sapje wel zo’n goede keuze is voor jou.

Als je gaat Googlen vind je inderdaad een hoop positieve ervaringen over de selderij-sap. Net als bij elke alternatieve therapie waar mensen graag in geloven trouwens.

Maar waar komt dat geloof in het sapje dan vandaan?

De hype rondom selderij-sap drinken op een nuchtere maag in de ochtend is ontstaan door ‘gezondheidsgoeroe’ Anthony Williams. Online bekend als ‘Medical Medium’ deed hij zijn familie verbaasd staan door op vierjarige leeftijd aan de eettafel te voorspellen dat zijn oma longkanker had. Bij medische controle bleek dit waar te zijn.

Sindsdien beweert hij vooruitstrevende medische informatie te ontvangen van geesten. Hij heeft zijn leven gewijd aan gezondheid en in het bijzonder aan dit sapje. Het is hierbij wel belangrijk om te melden dat de man geen medische achtergrond heeft. Hij claimt ook dat selderij-sap ontstekingsremmend werkt. Het zou ziekteverwekkers verhongeren en ze daarmee vernietigen. Dat zou de kans op het ontstaan van chronische ziekten verminderen.

Wat zit er eigenlijk in selderijsap?

Om te ontdekken wat dat sap dan zo bijzonder maakt moeten we eerst eens kijken wat er eigenlijk in zit? Selderij-sap wordt gemaakt van, je raad het al: Bleekselderij.

Het bevat voornamelijk provitamine A. Het lichaam kan provitamine A zelf omzetten in vitamine A. Dat zorgt voor een gezonde huid. Het draagt bij aan goed zicht bij schemer en zorgt voor een goede werking van het afweersysteem.

Verder bevat het net als heel veel andere groenten ook wat vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium, kalium, natrium, magnesium, fosfor, elektrolyten en kleinere hoeveelheden andere vitamines en mineralen. Maar voor het grootste deel (maar liefst 92%) bestaat bleekselderij uit water. Geen echte uitblinker dus in vergelijking met andere groenten.

Mogelijk is er een verband tussen de fytochemicaliën die in bleekselderij voorkomen en hun positieve invloed op het verlagen van de bloeddruk. Wellicht ook bij het verminderen van ontstekingen en het bestrijden van vrije radicalen.

Er zijn wat onderzoeken in laboratoria gedaan die positief waren. Wat de effecten precies zijn in ons lichaam en op onze gezondheid is nog niet duidelijk. Het bewijzen van de werking van 1 enkele stof is namelijk heel ingewikkeld omdat er altijd nog honderden andere factoren een rol spelen. Beweringen dat selderij infecties en ziektes kan bestrijden, zoals het Epstein-Barr-virus worden niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek of bewijs.

Overigens komen flavonoïden in allerlei soorten groente en fruit voor dus je krijgt ze sowieso binnen als je voldoende groente en fruit eet.

Sommige van deze flavonoïden en andere fytochemicaliën gaan ook nog eens verloren wanneer vezels worden verwijderd tijdens het persen.

Wanneer de vezel wordt verwijderd kan dat door de concentratie van suikers een snellere bloedsuiker reactie kan veroorzaken. Bovendien bevatten vezels veel voedingsstoffen in de schil, pulp en andere componenten die verloren gaan als ze worden geperst. Ook geeft kauwen een veel bevredigender gevoel waardoor je tevredener bent over je maaltijd.

Waarom zijn die vezels nu zo belangrijk?

Vezels in je dieet kunnen niet alleen je spijsvertering goed laten functioneren, maar ook helpen met:

  • een verzadigd gevoel
  • ze houden je bloedsuikerspiegel in balans
  • met het behoud van een gezond cholesterolgehalte
  • de voeding van goede bacteriën in uw darmen en daarmee je immuunsysteem
  • het verminderen van het ​​risico op hartaandoeningen en diabetes type 2.

De conclusie: Is het gezond om mee te doen aan de selderij-sap trend?

Moesten we 2 jaar geleden tarwegras drinken (oh ja, ik heb het ook 1x geprobeerd en hoe goor was dat!) Een jaar geleden maakten we boerenkool smoothies en vandaag moeten we dus selderijsap op een nuchtere maag wegwerken. Zo is er vast volgende maand wel weer iets ander. Voedingshypes en ‘wondermiddelen’ blijven komen en gaan.

Wat mij betreft kan je deze voedingshypes met een gerust hart overslaan. Focus je liever op een gevarieerd basis voedingspatroon in plaats van op 1 enkel ingrediënt. Je eet nu eenmaal geen flavonoïden of vitamines maar een appel of boterham.

Er is niets mis met het drinken van selderij-sap als jij ervan geniet. Als je het vergelijkt een glas sinaasappelsap bevat het aanzienlijk minder suiker en calorieën. Het is dus best gezond, maar het is geen wondermiddel en verwacht er niet te veel van. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het beter is dan het persen (of liever nog eten) van andere groente. Doe mij persoonlijk maar een lekker bakje yoghurt of havermoutpap met vers fruit in plaats van zo’n bitter sapje wanneer ik net mijn bed uitkom. :.)

Wil je zo gezond mogelijk eten? Probeer dan 250 gram groente en 2 stuks fruit in welke vorm dan ook aan je maaltijden toe te voegen. Ben je echt een slechte groenten eter, dan kan een sapje op zijn tijd uitkomst bieden. Focus het liefst op variatie in plaats van op één enkel product. Het kwalijke hiervan is dat je op deze manier kan denken ‘gezond’ bezig te zijn terwijl er juist op andere terreinen meer winst is te behalen. Een gezond voedingspatroon houd in dat er balans en variatie is tussen alle voedingsstoffen die je nodig hebt om je gezond en energiek te voelen.

Wil je weten wat je kunt eten als basis voor een gezonde leefstijl? Lees dan ook dit artikel: https://mindfoodhappiness.nl/dit-is-een-goede-basis-voor-een-gezonde-leefstijl/

Je groenten en fruit eten is beter dan drinken. Het sappen van groenten en fruit zorgt ervoor dat je waardevolle stoffen en vezels verliest. Bij het persen van fruit concentreert de suiker zich wat een flinke piek in je bloedsuiker oplevert. Vooral voor mensen met problemen als (pre)diabetes kan dit een ongezonde keuze zijn. Sommige groenten en fruit kunnen de werking van medicijnen beïnvloeden. Neem hiervoor eerst contact op met je huisarts. Volg niet zomaar het advies op van iemand ook al heeft diegene miljoenen volgers op social media. Het gaat hier over jouw gezondheid.

Een bewust en gezond leven is ook mogelijk voor jou en het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. Het is mijn missie om ambitieuze moeders te helpen met het volhouden van een gezonde leefstijl.

Meer lezen? Dit vind je wellicht ook interessant:

Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen vegetarisch of zelfs vegan moet worden om zo gezond mogelijk te zijn. Maar is dat wel de beste keuze? Ik zocht het voor je uit: Lees hier verder.

Natuurlijk deel ik heel veel waardevolle tips en recepten waar je zelf al een eind mee kan komen. Ik kan me ook voorstellen dat je het toch lastig vindt om die tips te combineren met je drukke leven. Wil jij graag weten hoe je eenvoudig gezonder kookt voor je gezin en afvallen, dan kan ik je daarbij helpen. Weet dat je betere resultaten gaat boeken met een duidelijk en op maat gemaakt stappenplan en persoonlijke ondersteuning. Iedereen doet nu eenmaal beter zijn best als er iemand meekijkt! Gun het jezelf en zet nu de volgende stap:

Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan om jouw gezonde wensen te bespreken en te kijken of wij een match zijn. ;.)

Bronnen

1. Celery Juice. Medical Medium. http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice

2. Vitamine A. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-a.aspx

3. Vitamine A. Vitamine-info. https://vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-a/

4. Eetmeter

5. Nevo-online RIVM.

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4070292/

7. Flavonoïden. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/flavonoiden.aspx

8. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx

9. Jonathan Klaassen.

/http://www.jonathanklaassen.nl/artikelen/selderijsap-het-nieuwe-wondermiddel/

gezondheid, selderij-sap, voedingshypes

Reacties (2)

  • In mijn zoektocht hoe om te gaan met lyme, heb ik diverse mensen gesproken die selderij sap op de nuchtere maag (halve liter, opbouwend ingenomen) tijdens de intensieve antibiotica kuren (7 weken) genomen hebben. Hun ervaring en enthousiasme over selderij sap had betrekking op het instant blijven van de darmflora. Dit werd idd geadviseerd in het boek medical medium.
    Selderij sap is dus goed voor de ondersteuning van onze darmflora, onze eerste beschermingslaag. Wellicht kun je hier nog wat nader onderzoek naar doen?

    • Hi Grada,

      Bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren. Allereerst wil ik zeggen dat ik het begrijp dat je een oplossing of verlichting van je klachten zoekt. Het is natuurlijk heel vervelend als je chronische klachten ervaart. Na een intensieve antibiotica kuur kan er inderdaad een disbalans in je darmen ontstaan en het is dan zeker raadzaam om te zorgen dat je extra goed voor jezelf zorgt. Gezonde gevarieerde voeding, voldoende rust, elke dag minimaal een half uur bewegen en een positieve mindset kunnen bijdragen aan een sneller herstel.

      Ik begrijp ook dat mensen op zoek gaan naar “makkelijkere” oplossingen en dan bij de enthousiaste verhalen over selderij-sap uitkomen. Het is natuurlijk fijn als iemand beloofd dat je klachten verdwijnen en je er maar 1 sapje of pil voor hoeft te nemen. Het is ook ongetwijfeld waar dat mensen geloven dat ze zich daardoor beter gaan voelen. Er is alleen geen enkel bewijs dat dat door het selderij-sap zelf komt. De conclusies die Medical medium daaraan verbind zijn helaas niet terecht en misleidend.

      Persoonlijk vind ik dat gevaarlijk omdat het mensen onnodige hoop kan geven en omdat het de focus weghaalt bij wat ze ook of beter zouden kunnen doen. Het heeft meer zin om te kijken naar je hele leefstijl en een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon dan je hoop te richten op een sapje van 1 ingrediënt. Verder kan selderij-sap behalve dat het tijdrovend en niet lekker is weinig kwaad en is het net zo gezond als elk ander groentesapje, maar er is geen enkel bewijs dat het ziektes geneest of je darmflora hersteld.

      Dat mensen verlichting van klachten ervaren door het drinken van het sap kan ook door het placebo-effect komen of doordat ze ook beter op hun andere voeding zijn gaan letten of omdat ze meer rust hebben genomen. Er kunnen wel honderden verschillende factoren meespelen die invloed hebben op hun ervaring.

      Zoals je hebt kunnen lezen in het artikel ben ik geen voorstander van het dagelijks drinken van sapjes voor je gezondheid maar raad ik liever een evenwichtig eetpatroon aan waarin fruit, groenten en volkoren granen een hoofdrol hebben. Om de redenen dat dat leuker, gevarieerder en lekkerder is en daardoor op de lange termijn beter vol te houden dan elke ochtend een halve liter (vies) selderij-sap op je nuchtere maag te drinken. Wil je iets doen voor je gezondheid dan kun je beter kijken naar de lange termijn en dus zoeken naar iets dat bij jou past en dat je fijn vindt. Als jij graag selderij-sap drinkt is dat okay, maar verwacht er geen wonderen van.

      Bleekselderij is prima, maar niet veel gezonder dan andere groenten en je kunt hem beter als salade, door een lekkere pastasaus of tussendoortje eten dan als sap drinken. Door er sap van te maken haal je namelijk de waardevolle vezels eruit en juist die vezels zijn ontzettend belangrijk voor een gezonde darmflora (zoals je in het artikel hebt kunnen lezen).

      Over de voordelen van vezels is iedereen het wel eens, daarvan is gelukkig wel van aangetoond dat ze belangrijk zijn voor onze darmen en een gezond lichaam. Wil je iets lekkers met selderij eten en tegelijk iets goeds doen voor je darmen? Maak dan deze vegetarische bolognese met linzen eens en eet er volkoren spaghetti bij. Barstensvol gezonde vezels, eiwitten en vitamines.
      Vegetarische spaghetti bolognese met linzen

      Jouw conclusie, dat selderij-sap gezond is voor onze darmflora omdat mensen er enthousiast over zijn kan ik dus niet ondersteunen. Omdat iemand zegt dat hij of zij iets ervaart of ergens in gelooft, is het nog niet waar. Sterker nog, ik heb naar aanleiding van dit artikel ook mensen gesproken die juist buikkramp en diarree kregen toen ze begonnen met het drinken van selderij-sap. Dat lijkt me nergens goed voor.

      Als het op gezondheid aankomt ga ik liever op de feiten af dan op ervaringen, vage aannames en onderbuikgevoelens. Ik begrijp dat mensen graag willen geloven dat het waar is, het zou toch fantastisch zijn als we ziektes konden bestrijden met 1 simpel sapje. Maar er is tot op heden geen enkele goede wetenschappelijke onderbouwing voor. Die gaat er ook vast niet komen om de doodeenvoudige reden dat er niet 1 stofje in bleekselderij zit dat zo bijzonder is dat het ziektes kan bestrijden, in welke vorm of hoeveelheid dan ook.

      Ik hoop dat ik je hiermee iets verder heb geholpen.
      Ik wens je succes met je zoektocht en je herstel.

      Liefs, Monique

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018