Selderij-sap: Wondermiddel of voedingshype

Selderij-sap, gezond wondermiddel of voedingshype?

Als je geïnteresseerd bent in voeding en gezondheid heb je ze online vast wel voorbij zien komen. Foto’s van het gifgroene sapje waar wonderbaarlijke gezondheidsclaims aan worden verbonden met de hashtag #celeryjuice of #selderijsap.

Wat is er nou eigenlijk zo bijzonder aan dit groentesapje? Is het echt zo gezond als dat sommigen claimen of is het gewoon een nieuwe hype?

Ik zocht voor je uit wat de wetenschap hierover zegt.

Ik kreeg gisteren zelf een uitnodiging om mee te doen aan een selderij-sap challenge door een bekende online business coach. Daarbij werd ik uitgedaagd om een week lang elke dag zo’n sapje te drinken. Ze kampt zelf met een auto-immuun ziekte en had gelezen dat selderij-sap andere mensen had genezen van allerlei kwalen. Ze wilde daarom zelf meedoen met de challenge en riep anderen op om ook mee te doen.

Nu vind ik het sowieso bijzonder dat coaches hun volgers ongevraagd van “gezond” advies voorzien zonder dat ze daarvoor geleerd hebben maar dat even terzijde. Nog raarder is het eigenlijk dat mensen dat advies dan klakkeloos opvolgen. Massaal posten haar volgers foto’s van de selderij-sapjes die ze staan te persen. Daarom wilde ik graag een tegengeluid laten horen want voordat je hieraan begint is het misschien slim om je eerst even af te vragen of het drinken van dit bittere sapje wel zo’n goede keuze is voor jou.

Als je gaat Googlen vind je inderdaad een hoop positieve ervaringen over de selderij-sap. Net als bij elke alternatieve therapie waar mensen graag in geloven trouwens.

Maar waar komt dat geloof in het sapje dan vandaan?

De hype rondom selderij-sap drinken op een nuchtere maag in de ochtend is ontstaan door ‘gezondheidsgoeroe’ Anthony Williams. Online bekend als ‘Medical Medium’ deed hij zijn familie verbaasd staan door op vierjarige leeftijd aan de eettafel te voorspellen dat zijn oma longkanker had. Bij medische controle bleek dit waar te zijn.

Sindsdien beweert hij vooruitstrevende medische informatie te ontvangen van geesten. Hij heeft zijn leven gewijd aan gezondheid en in het bijzonder aan dit sapje. Het is hierbij wel belangrijk om te melden dat de man geen medische achtergrond heeft. Hij claimt ook dat selderij-sap ontstekingsremmend werkt. Het zou ziekteverwekkers verhongeren en ze daarmee vernietigen. Dat zou de kans op het ontstaan van chronische ziekten verminderen.

Wat zit er eigenlijk in selderijsap?

Om te ontdekken wat dat sap dan zo bijzonder maakt moeten we eerst eens kijken wat er eigenlijk in zit? Selderij-sap wordt gemaakt van, je raad het al: Bleekselderij.

Het bevat voornamelijk provitamine A. Het lichaam kan provitamine A zelf omzetten in vitamine A. Dat zorgt voor een gezonde huid. Het draagt bij aan goed zicht bij schemer en zorgt voor een goede werking van het afweersysteem.

Verder bevat het net als heel veel andere groenten ook wat vitamine C, vitamine K, foliumzuur, calcium, kalium, natrium, magnesium, fosfor, elektrolyten en kleinere hoeveelheden andere vitamines en mineralen. Maar voor het grootste deel (maar liefst 92%) bestaat bleekselderij uit water. Geen echte uitblinker dus in vergelijking met andere groenten.

Mogelijk is er een verband tussen de fytochemicaliën die in bleekselderij voorkomen en hun positieve invloed op het verlagen van de bloeddruk. Wellicht ook bij het verminderen van ontstekingen en het bestrijden van vrije radicalen.

Er zijn wat onderzoeken in laboratoria gedaan die positief waren. Wat de effecten precies zijn in ons lichaam en op onze gezondheid is nog niet duidelijk. Het bewijzen van de werking van 1 enkele stof is namelijk heel ingewikkeld omdat er altijd nog honderden andere factoren een rol spelen. Beweringen dat selderij infecties en ziektes kan bestrijden, zoals het Epstein-Barr-virus worden niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek of bewijs.

Overigens komen flavonoïden in allerlei soorten groente en fruit voor dus je krijgt ze sowieso binnen als je voldoende groente en fruit eet.

Sommige van deze flavonoïden en andere fytochemicaliën gaan ook nog eens verloren wanneer vezels worden verwijderd tijdens het persen.

Wanneer de vezel wordt verwijderd kan dat door de concentratie van suikers een snellere bloedsuiker reactie kan veroorzaken. Bovendien bevatten vezels veel voedingsstoffen in de schil, pulp en andere componenten die verloren gaan als ze worden geperst. Ook geeft kauwen een veel bevredigender gevoel waardoor je tevredener bent over je maaltijd.

Waarom zijn die vezels nu zo belangrijk?

Vezels in je dieet kunnen niet alleen je spijsvertering goed laten functioneren, maar ook helpen met:

  • een verzadigd gevoel
  • ze houden je bloedsuikerspiegel in balans
  • met het behoud van een gezond cholesterolgehalte
  • de voeding van goede bacteriën in uw darmen en daarmee je immuunsysteem
  • het verminderen van het ​​risico op hartaandoeningen en diabetes type 2.

De conclusie: Is het gezond om mee te doen aan de selderij-sap trend?

Moesten we 2 jaar geleden tarwegras drinken (oh ja, ik heb het ook 1x geprobeerd en hoe goor was dat!) Een jaar geleden maakten we boerenkool smoothies en vandaag moeten we dus selderijsap op een nuchtere maag wegwerken. Zo is er vast volgende maand wel weer iets ander. Voedingshypes en ‘wondermiddelen’ blijven komen en gaan.

Wat mij betreft kan je deze voedingshypes met een gerust hart overslaan. Focus je liever op een gevarieerd basis voedingspatroon in plaats van op 1 enkel ingrediënt. Je eet nu eenmaal geen flavonoïden of vitamines maar een appel of boterham.

Er is niets mis met het drinken van selderij-sap als jij ervan geniet. Als je het vergelijkt een glas sinaasappelsap bevat het aanzienlijk minder suiker en calorieën. Het is dus best gezond, maar het is geen wondermiddel en verwacht er niet te veel van. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het beter is dan het persen (of liever nog eten) van andere groente. Doe mij persoonlijk maar een lekker bakje yoghurt of havermoutpap met vers fruit in plaats van zo’n bitter sapje wanneer ik net mijn bed uitkom. :.)

Wil je zo gezond mogelijk eten? Probeer dan 250 gram groente en 2 stuks fruit in welke vorm dan ook aan je maaltijden toe te voegen. Ben je echt een slechte groenten eter, dan kan een sapje op zijn tijd uitkomst bieden. Focus het liefst op variatie in plaats van op één enkel product. Het kwalijke hiervan is dat je op deze manier kan denken ‘gezond’ bezig te zijn terwijl er juist op andere terreinen meer winst is te behalen. Een gezond voedingspatroon houd in dat er balans en variatie is tussen alle voedingsstoffen die je nodig hebt om je gezond en energiek te voelen.

Wil je weten wat je kunt eten als basis voor een gezonde leefstijl? Lees dan ook dit artikel: https://mindfoodhappiness.nl/dit-is-een-goede-basis-voor-een-gezonde-leefstijl/

Je groenten en fruit eten is beter dan drinken. Het sappen van groenten en fruit zorgt ervoor dat je waardevolle stoffen en vezels verliest. Bij het persen van fruit concentreert de suiker zich wat een flinke piek in je bloedsuiker oplevert. Vooral voor mensen met problemen als (pre)diabetes kan dit een ongezonde keuze zijn. Sommige groenten en fruit kunnen de werking van medicijnen beïnvloeden. Neem hiervoor eerst contact op met je huisarts. Volg niet zomaar het advies op van iemand ook al heeft diegene miljoenen volgers op social media. Het gaat hier over jouw gezondheid.

Een bewust en gezond leven is ook mogelijk voor jou en het is helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien denkt. Het is mijn missie om ondernemende ouders te helpen met het volhouden van een gezonde leefstijl.

Natuurlijk deel ik heel veel waardevolle tips en recepten waar je zelf al een eind mee kan komen. Ik kan me ook voorstellen dat je het toch lastig vindt om die tips te combineren met je drukke leven. Wil jij het niet langer alleen uitzoeken? Weet je dat je betere resultaten gaat boeken met een duidelijk en op maat gemaakt stappenplan waarbij ik je persoonlijk ondersteun? Zet dan de volgende stap:

Vraag hier een gratis kennismakingsgesprek aan om jouw gezonde wensen te bespreken en te kijken of wij een match zijn. ;.)

Bronnen

1. Celery Juice. Medical Medium. http://www.medicalmedium.com/blog/celery-juice

2. Vitamine A. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-a.aspx

3. Vitamine A. Vitamine-info. https://vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-a/

4. Eetmeter

5. Nevo-online RIVM.

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4070292/

7. Flavonoïden. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/flavonoiden.aspx

8. Voedingscentrum. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/antioxidanten.aspx

9. Jonathan Klaassen.

/http://www.jonathanklaassen.nl/artikelen/selderijsap-het-nieuwe-wondermiddel/

gezondheid, selderij-sap, voedingshypes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018