Monique Lapperre Mind Food Happiness

Met deze 10 tips geniet jij van de feestdagen zonder dat je aankomt.

Gebruik je de decembermaand als excuus om je lekker te laten gaan?

Geef je toe aan de overdaad aan kerststol, kerstkransjes, overvloedige kerstmaaltijden, oliebollen en dat extra glaasje alcohol. Waarschijnlijk komt er nog minder van bewegen dan normaal want je hebt het al zo druk. Heel begrijpelijk, het is ook zo verleidelijk allemaal.

Als voeding- en ervaringsdeskundige weet ik dat veel mensen aankomen in deze periode. Zeker als je last van stress hebt, gaan die lekkernijen erin als zoete koek en heb je weinig zin om je in te spannen in de sportschool. Maar je wil je ook niet kapot schrikken wanneer je op 1 januari op de weegschaal staat want aankomen is nou eenmaal veel makkelijker dan afvallen. Dus: Geniet van de feestdagen, maar doe het met mate.

Met deze 10 tips geniet jij van de feestdagen zonder dat je aankomt:

1: Bedenk nu hoe je je op 1 januari wil voelen, houd dat doel voor ogen

2. Eet overdag voldoende.

Eet het liefst zo veel mogelijk gezonde opties met veel vezels die je een lekker verzadigd gevoel geven. Drink voldoende water, koffie en thee. Zorg ook dat je gezonde tussendoortjes zin huis hebt zodat je minder snel naar de koek en chocolade grijpt.

3. Koop zo veel mogelijk vers en zo min mogelijk bewerkte producten.

Let hierbij op dat interessante woorden als glutenvrij, organic, natuurlijk, biologisch of ambachtelijk die worden geassocieerd met gezondheid niet per definitie gezond zijn. Het betekent bijvoorbeeld dat er geen tarwe in zit of dat ze op een verantwoorde manier zijn gemaakt maar ze kunnen evengoed bomvol suiker of verzadigd vet zitten.
Natuurlijke suikers zijn ook gewoon suiker.

4. Sla geen maaltijden over.

Denk dus niet, oh ik ga vanavond een 6 gangen diner eten dus nu eet ik niets. Tegen de tijd dat je dan mag eten, heb je jezelf waarschijnlijk niet meer onder controle en is de kans dat je te veel eet groter.

5. Informeer je omgeving.

Indien je uit eten gaat of bij iemand eet, dan is het helemaal niet gek om van tevoren aan te geven dat je een beetje op je gezondheid let en dat je het fijn zou vinden als er ook wat gezondere gerechten met groenten worden geserveerd. Of bied aan om zelf het voorgerecht mee te nemen en houd dat lekker light.

6. Neem alleen wat je heel graag wil eten.

Stop niet alles wat voorbij komt zo maar in je mond uit beleefdheid maar vraag je af of je echt wel 8 toastjes wil eten voordat je aan het diner begint. Kijk bij een buffet eerst even goed wat er allemaal ligt voordat je begint met opscheppen. Denk even goed na waar je eigenlijk behoefte aan hebt en maak dan bewust je keuze.

7. Geniet en eet bewust.

Eet rustig met kleine hapjes. Krijg je voor jou te grote porties, dan hoef je dat echt niet helemaal op te eten. Zeg gewoon eerlijk dat je het allemaal heerlijk vind maar dat je echt voldoende hebt gegeten. Dat is niet raar of onbeleefd.
Jij kiest voor jezelf en dat is juist prima.

8. Blijf in beweging.

Met deze drukte is het natuurlijk erg verleidelijk om het sporten even te laten voor wat het is. Maar ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om lekker in beweging te blijven al is het maar om je hoofd even leeg te maken.  Je hoeft er echt niet voor naar de sportschool.

  • Het makkelijkst is om even een wandeling te maken. Misschien ligt er wel sneeuw en kan je genieten van een prachtig winters landschap. Ga naar het strand of bos om even uit te waaien, des te lekkerder is het daarna weer om thuis te komen in de warmte. Ook ’s avonds na het eten kan het heerlijk zijn om nog even te lopen. Je verbrand even flink wat energie en raakt dat eventuele volle gevoel kwijt. Daarbij is het ’s avonds ook leuk om gewoon door de straten te wandelen. Veel huizen zijn versierd en de straten zijn mooi verlicht. Zorgt voor een extra groot kerstgevoel!
  • Hou je van spelletjes? Regel dan een Wii of ander soort spelcomputer waar je beweegspellen mee kunt doen. Dans, ski, tennis. Ben je met veel? Zet dan een competitie op met verschillende onderdelen over de dag verspreid. Zo kom je ongemerkt toch aan je beweging.

9. Snoepen is ook goed!

Het is niet de bedoeling dat je alleen maar gezonde keuzes maakt tijdens de feestdagen of dat je jezelf allerlei lekkers ontzegt zodat je het gevoel krijgt dat je op dieet bent. Dat zorgt er alleen maar voor dat je je ontevreden voelt. Dus gun jezelf op bepaalde momenten het allerlekkerste en geniet er intens van.

10. Wees matig met alcohol.

  • Ik weet het, dit is een saaie tip maar leuker kan ik het niet maken… Zorg dat je niet te veel alcohol drinkt. Het advies is niet meer dan 2 glazen per dag. Je kunt het beste wijn drinken, met of zonder bubbels. Vermijd sterke drank en likeuren, dat zijn echte caloriebommen vol met suiker.
  • Drink nooit op een lege maag maar zorg altijd dat je al iets hebt gegeten.
    Drink om en om een glas water, dit helpt je lichaam om de schadelijke stoffen in alcohol beter af te voeren.
  • Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om na 2 glazen te stoppen met drinken? Neem er dan 1 en laat het daarbij. Je zal zien dat wanneer je een wijnglas vult met bruiswater en een limoentje, het gevoel erbij te horen gewoon blijft en je hoofd zal je de volgende dag dankbaar zijn.

Ga je op bezoek? Neem dan bijvoorbeeld de ingrediënten voor een alcoholvrije cocktail mee, verpak ze als mooi pakket en maak ze ter plekke. Dat is niet alleen een heel leuk cadeautje voor de gastvrouw maar ook lekker en heel gezellig om samen te doen.

Je vindt op deze website lekkere recepten voor alcoholvrije mocktails. Zoals deze heerlijke mojito met limoen en munt.

Alcoholvrije mojito met limoen

 

 

Wil je cht helemaal los met de virgin cocktails? Ik vond hier nog een leuke post met recepten van Nederlands beste vrouwelijk bartender Tess Posthumus waarin een paar van haar signature mocktails staan:https://yourambassadrice.com/op-zoek-naar-de-beste-virgin-cocktails/

 

Ik hoop dat het met deze tips makkelijker voor je is om bewust te kiezen wat je echt wil en nodig hebt. Blijf vooral genieten en laat me even weten of je iets aan de tips hebt gehad. ;.)

Ik kan niet wachten om jullie creaties te zien op Instagram, vergeet me niet te taggen!

Liefs, Monique

afvallen, feestdagen, Kerst, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018