Met deze 10 tips wordt gourmetten lekker gezond

Met deze 10 simpele tips wordt gourmetten lekker en gezond!

Iedere donderdag kunnen jullie me vragen stellen via Instagram stories en afgelopen week was een van de vragen:

Wat eet jij op Sinterklaasavond?

Waarschijnlijk hebben de meeste van jullie wel een gerecht dat je eigenlijk elk jaar maakt, iets dat echt bij jullie gezin hoort. Bij ons was dat altijd boerenkool met worst. Lekkere Hollandse kost waarbij je niet al te lang aan tafel hoeft te zitten zodat het pakjesfeest snel kan beginnen. Dit jaar geloofd Sierra-Luna voor het eerst niet meer in Sinterklaas en daarom wilde ze wel iets specialers eten. Zelf eten kiezen en klaarmaken is natuurlijk het leukst dus wordt het dit jaar gourmetten.

Omdat ik weet dat er bij velen van jullie tijdens de feestdagen ook een gourmetstel op tafel komt, leek het me handig om deze 10 tips te delen. Zo zorg je ervoor dat je de leukste en lekkerste hapjes hebt om uit te kiezen en het ook nog een beetje gezond blijft. Genieten staat met feestdagen natuurlijk bovenaan en lekker eten hoort daarbij. Ik wil je alleen laten zien dat je met een paar kleine aanpassingen en variatie in aanbod het gourmetten al een heel stuk gezonder maakt. Vaak krijgen wit stokbrood, vette sausjes en vlees de hoofdrol, met deze tips wordt het dit jaar beter!

Tip 1. Gebruik een beetje olie.

Heb je een gourmetstel met anti-aanbaklaag? Dan is het voldoende om de bovenlaag en de pannetjes even van te voren in te vetten met een dun laagje plantaardige olie. Gebruik hiervoor een kwastje of een speciale spuitbus waar maar een klein beetje olie uitkomt. 1x invetten is meestal wel voldoende, anders kan je tussendoor nogmaals het kwastje met olie gebruiken. Gebruik geen roomboter, buiten dat het niet nodig is om veel vet toe te voegen, verbrand het snel. Dat is ongezond en het geeft onnodig veel walm in je huis.

Tip 2. Vervang het vlees door vegetarische opties.

Er zijn tegenwoordig heel veel vegetarische vleesvervangers die je prima voor het gourmetten kunt gebruiken. Denk aan vegetarische worstjes, schnitzels of burgers die je in vieren snijd. Je kunt ook denken aan ei als vleesvervanger. Je kunt in een pannetje een heerlijk omeletje maken met een plakje gesmolten kaas erop. Kaas en noten zijn ook een  vervanger voor vlees maar geen magere opties dus let op dat je er niet te veel van neemt.

Tip 3. Varieer met vis

Je denkt er misschien minder snel aan, maar vis in een pannetje is super lekker! Kies bijvoorbeeld voor spiesjes met garnalen, stukjes witvis die je van tevoren even lekker marineerd, zalm, tonijn of coquilles. Je kunt het zo fancy maken als je zelf wil. Maak bijvoorbeeld dit gerecht je met zalm en dille dat ik hier bij Pauline op haar website vond. Zij schreef ook een leuk artikel over gourmetten met vis en dit is een van de recepten:

Zalm met citroen en dille

2 moten zalm

Sap van een halve citroen

Takje verse dille

Peper en zout

Scheutje olijfolie

Zo maak je het

Snijd de zalm in plakjes van max 1 cm dik. Doe ze in een kom. Voeg een scheutje olijfolie, het sap van een halve citroen, een gehakt takje dille en wat peper en zout toe. Meng even door elkaar en laat de zalm minimaal een uurtje marineren.

Let op: Vis met een paneerlaagje zoals lekkerbek of kibbeling, is een minder gezonde keuze. Het laagje bevat al veel vet van het frituren.

Tip 4. Zorg voor veel groenten.

Groenten, avocado en hummus

Groenten kun je vrijwel onbeperkt eten. Ze bevatten veel gezonde bouwstoffen en water en daarom weinig calorieën. Zorg dus dat je lekker veel hebt om uit te kiezen, het smaakt goed en al die kleurtjes zien er feestelijk uit.. Hieronder een paar ideetjes op welke manieren je meer groenten kunt toevoegen:

  • Snijd kleine blokjes van de groenten en doe ze bij de vis in je pannetje of maak er een omeletje mee. Je kunt bijvoorbeeld stukjes ui, courgette, champignons, prei, asperge, broccoli, aubergine, paprika en wortel gebruiken.
  • Serveer rauwkost als snack. Bijvoorbeeld wortel, komkommer, paprika, snoeptomaatjes, radijsjes, selderij etc. Eventueel met een mager dipsausje op basis van yoghurt. Dit is ook handig voor kinderen die niet zo van gebakken groenten houden. (Zoals de mijne ;.))
  • Snijd dunne plakken van courgette en aubergine. Die kun je prima grillen op de bakplaat. Erg lekker met een beetje olijfolie, kruiden en een kneepje citroensap wanneer ze klaar zijn.

Tip 5. Maak zelf de sausjes

Kant en klare sausjes bevatten vaak veel vet en suiker. Je kunt ze beter zelf maken, dan weet je wat erin zit en neem er niet te veel van. Je kunt je gerechtjes beter op smaak brengen met lekkere kruiden, specerijen, knoflook, citroen, (spaanse) peper of gember. Je kunt ook kiezen voor een chilisaus of sambal als je daar van houd. Daar heb je maar weinig van nodig maar het geeft wel veel smaak.

Tip voor sausjes:

Meng voor een heerlijke knoflooksaus 4 eetlepels (Griekse) yoghurt met 1 eetlepel mayonaise, een teentje geperste knoflook, een scheutje ketjap. Of maak deze magere ravigottesaus die heerlijk is bij kip en vis.

Dit heb je nodig:

1 dl magere kwark, 1 – 2 eetl (magere) melk

1/2 eetl fijngehakte ui

1/2 eetl fijngehakte augurk

bieslook

peterselie

zout

peper

En zo maak je het:

Roer de kwark los met de melk en roer de ui en augurk erdoor.

Was de kruiden en snijd ze fijn.

Roer ze door de saus en breng deze op smaak met zout en peper.

 

Tip 6. Eet niet teveel brood

Brood

Brood is iets wat ik zelf ook super lekker vind. Wij hebben een ambachtelijke bakker in Hoorn en die maakt echt heerlijk brood, stevig, een beetje chewy en met zo’n knapperige korst. Als je moet wachten op het gaar worden van je vlees, is het verleidelijk om wat van die broodjes te nemen. Wit stokbrood bevat helaas veel calorieën en vult niet erg, je eet er dus snel te veel van. Zet daarom ook wat snackgroenten op tafel om de hoeveelheid brood een beetje te beperken.

Tip 7. Voeg fruit toe

Pannekoekjes met aardbeien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is voor de afwisseling ook lekker om een frisse fruitsalade te serveren, ook lekker om de maaltijd mee af te sluiten. Je kunt fruit ook prima op het gourmetstel bakken. Varieer met stukjes aardbeien, ananas, appel en banaan, eventueel met pannekoekenbeslag zodat de kinderen mini pannekoekjes kunnen bakken. Lekker met een bolletje light vanille-ijs.

Tip 8. Geniet rustig van kleine porties.

Hoe sneller je eet, hoe later je merkt dat je voldoende hebt gegeten. Je eet daardoor dus makkelijk meer dan je zou willen. Zorg daarom dat je niet te veel opschept in een keer maar neem steeds een klein beetje. Eet langzaam, proef wat je eet en kauw goed. Wanneer je andere mensen ziet eten wekt dat de eetlust op en is het moeilijk om zelf niet te eten. Verdeel je eten dus in kleine porties en eet bewust zodat je er lekker lang over doet.

Tip 9. Zet niet te veel eten op tafel.

Dit is misschien een open deur maar wel iets op op te letten. Je kunt beter kleine schaaltjes op tafel zetten en wat je over hebt in de koelkast laten. Zo lang als je ogen eten zien, zal je hoofd je aanzetten tot eten. Het moment dat je voelt dat je voldoende hebt gehad komt pas na 20-30 minuten. Er bestaat een grote kans dat je door blijft eten terwijl je eigenlijk al voldoende hebt gehad. Je kunt beter extra eten bijzetten wanneer het op is en mensen nog meer willen dan dat je ongemerkt meer eet dan je eigenlijk van plan was.

Tip 10. Wees matig met alcohol.

Water met citroen

Ik weet het, dit is een saaie tip maar leuker kan ik het niet maken…

Een glas wijn smaakt extra lekker bij een stukje vlees, maar bevat veel lege calorieën. Zorg dat je niet te veel alcohol drinkt. Het advies is niet meer dan 2 glazen per dag. Je kunt het beste wijn drinken, met of zonder bubbels. Vermijd sterke drank en likeuren, dat zijn echte caloriebommen vol met suiker. (Alcohol is ook suiker) Drink nooit op een lege maag maar zorg altijd dat je al iets hebt gegeten.

Drink om en om een glas water, dit helpt je lichaam om de schadelijke stoffen in alcohol beter af te voeren.

Weet je van jezelf dat je het lastig vindt om na 2 glazen te stoppen met drinken? Neem er dan 1 en laat het daarbij. Je zal zien dat wanneer je een wijnglas vult met bruiswater en een limoentje, het gevoel erbij te horen gewoon blijft en je hoofd zal je de volgende dag dankbaar zijn.

Deze laatste tip komt uit het gratis mini mag-e-zine dat ik maakte waarin je nog meer handige tips en lekkere recepten vind voor gezonde feestdagen. Heb je ze nog niet? Hier kun je ze gratis aanvragen!

Vond je dit een leuk artikel of heb je zelf nog goede tips? Leuk als je die achterlaat bij de opmerkingen onderaan of deel deze tips op Facebook zodat je vrienden er ook iets aan hebben.

 

Feest, Gezond, Gourmetten, Kerst, Sinterklaas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018