Monique Lapperre samenwerken

Waarom goede voornemens niet werken en wat je wel kunt doen.

Ik ga een geheimpje met je delen … Ik ben echt een strebertje en ook een tikkie perfectionistisch. Je zou dus verwachten dat ik nu mijn goede voornemens voor het nieuwe jaar wel heb gemaakt toch?

Ik zal je uitleggen waarom ik het anders doe.

Goede voornemens voor het nieuwe jaar: Yay of Nay?

Natuurlijk ben ik voor het idee om jezelf te verbeteren en als het voor jou wel werkt om op 1 januari te beginnen met een goed voornemen of een challenge van een maand dan is dat natuurlijk helemaal prima. Voor mij en mijn gezin werd het duidelijk dat het vaak bij proberen of een paar pogingen bleef maar dat er uiteindelijk structureel niet echt iets veranderde. Daarom ben ik me gaan verdiepen in de redenen waarom het zo moeilijk is om goede voornemens vol te houden.

Ik weet uit ervaring dat het aanleren van betere gewoonten en gezonde keuzes de moeite waard zijn en dat aanpassingen in je dagelijkse routines, omgeving en planning je kunnen helpen om je gezonde doelen te behalen. Maar ik weet ook dat het behalen van die doelen een frustrerende weg kan zijn en dat het veel mensen niet lukt om het vol te houden.

Dit is ongeveer waarom de meeste goede voornemens al gauw sneuvelen:

  • Het doel is te ver weg, de opdracht te groot en daarom heb je geen idee waar je moet beginnen.
  • Je hebt een doel gesteld dat je niet haalt en voelt je gefrustreerd en ontevreden over jezelf. Waarom lukt het nou niet?
  • Je gaat na een paar goede pogingen de fout in en denkt dat doorgaan nu zinloos is dus geeft je het maar helemaal op.

Hoe bewonderenswaardig je goede voornemens ook zijn, als je niet weet hoe je goede doelen stelt, waar je moet beginnen of hoe je die voornemens inpast in jouw leven en dus vol kunt houden dan wordt het niets. Tijd voor een nieuwe aanpak!

Weg met goede voornemens, begin met een leefstijl strategie!

Ik ben niet anders dan jij. Ook ik heb als ondernemende moeder jaren gezocht naar een balans tussen werk, gezin, bewegen , gezond eten en vrije tijd. 4 jaar geleden was ik zelfs zo over mijn eigen grenzen heen gegaan en uit balans dat ik de diagnose burn out kreeg. Het was een pittige tijd en ik moest mezelf en mijn lichaam opnieuw leren kennen maar nu ben ik daar dankbaar voor omdat het me dwong bewuste keuzes te maken.

Ik wilde een plan ontwikkelen waarbij de ik de wensen van ons gezin om lekker en gezond te eten, voldoende te bewegen en samen te genieten van rust en vrije tijd combineer met het ondernemen. Daar is uiteindelijk deze website en de Mind Food Happiness roadmap uit voort gekomen. (vanaf maart 2019  is de roadmap ook beschikbaar voor jou)

Nu ga ik je echt niet vertellen dat ik het elke dag goed doe, dat ik elke ochtend zen op een matje zit te mediteren of dat mijn kind alles eet wat ik klaarmaak… Ik ben echt geen supermom ;. ) Maar ik weet nu wel waar de valkuilen liggen en als ik even ontspoor kan ik altijd teruggrijpen op mijn strategie.

Ik zal je uitleggen waarom zo’n plan goed werkt.

Een goede strategie omvat in ieder geval de onderstaande punten:

  1. missie/doel = wat wil je bereiken?
  2. doelstellingen = tastbare resultaten
  3. strategie = hoe ga je dat bereiken?
  4. tactiek = praktische keuzes bij het invullen van je strategie

Je ziet meteen het verschil met een voornemen. Dat gaat alleen over wat je wil maar niet over hoe je dat voor elkaar gaat krijgen en een doel zonder plan is een droom. Een strategie is niets meer dan een realistisch plan met kleine stapjes die leiden naar jouw einddoel. Zo simpel maar ook zo krachtig!

Een leefstijl strategie werkt gewoon heel goed bij mij en mijn klanten omdat het je in staat stelt om beter te focussen op kortere periodes. Zo kan je beetje voor beetje jouw gezonde leefstijl verbeteren want wanneer je te veel dingen tegelijk wil veranderen dan werkt dat niet, dat heb je vast zelf ook al eens ervaren. Bovendien kan je zo meer genieten van de stapjes die je zet en sneller bijsturen wanneer je even van het pad raakt. Met een plan kan je beter zien wat je wel al hebt behaald in plaats van dat je kijkt naar de dingen die niet lukte en dat motiveert om door te gaan.

Een goed idee is bijvoorbeeld om het geld dat je bespaard met maaltijdplannen in een potje te doen en daar elke 2 maanden iets leuks van te doen. Zo voel je echt wat je nieuwe leefstijl je oplevert.

Ideeën voor een gezond 2019

Wil jij ook aan de gang met een strategie? Bedenk dan welke doelen bijdragen aan jouw gezondere leefstijl? Wil je focussen op vaker gezond koken, afvallen, meer ontspannen of juist meer bewegen? Hieronder deel ik 3 voorbeelden die ik meeneem in mijn eigen leefstijl strategie voor dit jaar, misschien heb jij er ook iets aan.

Laat me vooral weten wat jouw doelen zijn voor 2019 en of je ergens meer van wilt weten. Kom je er zelf niet uit? Dan kan ik je helpen bij het maken van jouw Mind Food Happiness roadmap. Neem dan vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.

planner dagboekStrategie 1. Houd een dagboek bij

Doel: meer overzicht en inzicht in je gedachten en gedrag.

Als er een manier is om positieve veranderingen aan te brengen en ze vol te houden dan is het opdelen van je grote doelen in kleine stukjes. Verdeel je doel over maanden, weken en dagen en schrijf die kleine doelen in een dagboek of planner.

Onderzoek toont aan dat een dagboek stress vermindert en het geluk vergroot en een reële impact heeft op de lichamelijke gezondheid. Zelf ben ik een echte planner. Plannen, voorbereiden, overzicht en lijstjes, veel lijstjes. De lijstjes slingeren dan ook overal rond. Op papier, op de laptop en natuurlijk staan de notities in mijn telefoon overvol maar dit jaar ben ik vastbesloten om daar meer structuur in aan te brengen.

Omdat ik weet hoe veel inzicht het geeft wanneer je doelen en gedachten opschrijft, heb ik nu een planner gekocht om bijvoorbeeld in op te schrijven:

  • Waar ik dankbaar voor ben
  • Hoe ik me voelde na het eten of sporten.
  • Welke gewoonten ik wil verbeteren dit jaar
  • Mijn dagelijkse to-do lijst
  • Wat ik wil doen tijdens vakanties en vrije tijd

slaapritueelStrategie 2. Zorg voor een gezond slaapritueel.

Doel: meer energie, minder stress

Vind je het lastig om 1 ding te kiezen dat je er snel voor kan zorgen dat je meer energie hebt? Wat als ik je vertelde dat slaap je lichaam kan helpen herstellen en genezen, hormoonproductie reguleert, je humeur stimuleert en helpt bij het afvallen?

Natuurlijk is het als ouder heel verleidelijk om nog tot laat te netflixen of je werk af te maken wanneer de kids op bed liggen, maar als je je bewust bent van het feit dat te weinig slaap invloed heeft op bijna alle processen in je lichaam die ervoor zorgen dat jij je fit, uitgerust en relaxed voelt dan is het echt belangrijk om slaap serieus te nemen.

Een ritueel klinkt misschien ingewikkeld maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zorg er wel voor dat er regelmatig dezelfde herhalingen in zitten. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je voor het slapen gaan even onder de douche springt, je tanden poetst en 10 minuten een boek leest. Dat is super simpel en als jij dat regelmatig doet zal er vanzelf een signaal naar je hersenen gaan dat je lichaam verteld dat het tijd is om te gaan slapen.

Een paar kleine dingen die je meteen kunt doen en die de kwaliteit van je slaap ten goede komen zijn:

  • Voorkom blauw licht een paar uur voor het slapen gaan. Kijk na 10 uur niet meer op je laptop of telefoon en haal de tv uit je slaapkamer.
  • Demp je lichten na 10 uur.
  • Verlaag de temperatuur in je slaapkamer en zorg dat je overdag goed ventileert.
  • Maak je slaapkamer goed donker.
  • Investeren in een goede matras en kussen
  • Schrijf je gedachten en de dingen die je onrustig kunnen maken op in je dagboek voordat je in bed gaat liggen.

Zorg dat je beter slaapt en je bent al goed op de gezonde weg in 2019!

Gratis de beste tips voor een maaltijdplan
Gratis de beste tips voor een maaltijdplan

Strategie 3: De beste manier om gezonder te eten: Maak elke week een maaltijdplan.

Doel: gevarieerd en lekker eten, tijd en geld besparen

Zonder enige twijfel is de tool die me de meeste tijd in de keuken bespaart het maken van een maaltijdplan. Ik zal eerlijk toegeven, voor het slapen gaan droom ik al over mijn ontbijt de volgende ochtend en tijdens het maken van mijn ontbijt zit ik al te denken wat ik die dag ga lunchen en avondeten. Ik hou gewoon zo van lekker eten maar ook van vers en gezond. Je moet er even de tijd voor nemen maar dan heeft plannen echt alleen maar voordelen.

Je eet lekkerder en gevarieerder en daarom wordt koken ook veel leuker. Bovendien hoef je maar 1 a 2 keer boodschappen te doen en haal je alleen wat je echt nodig hebt. Dat bespaart je veel tijd, geld en je houd minder afval over en dus is dat lekker duurzaam. Het is de oplossing voor drukke ouders omdat het echt mogelijk is om met een beetje voorbereiding in korte tijd een heerlijke verse maaltijd op tafel te zetten als je maar weet wat je moet maken!

Plannen wanneer je wat gaat eten kan goed helpen om je gezonde leefstijl vol te houden.

Doordat je altijd gezonde snacks en zelfgemaakt eten in huis hebt of wanneer je onderweg bent, voorkom je dat je bij hongeraanvallen naar ongezonde snacks en kant en klaar maaltijden grijpt. Je hoeft niet meteen een schema voor een week te maken (helpt wel heel goed), maar probeer in ieder geval drie dagen vooruit te plannen.

Varieer lekker en maak de ene keer havermout muffins voor het ontbijt en de andere keer een yoghurt met fruit. Brood voor de lunch is natuurlijk lekker makkelijk en prima indien je de volkoren variant pakt, maar wissel het af met een salade of een zelfgemaakte soep. Door te variëren krijg je op een makkelijke en lekkere manier alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt

Het plannen van je maaltijden en bijbehorende boodschappen wordt binnenkort een heel stuk makkelijker. Voor het eind van de maand zal ik een tool lanceren waarmee je in een paar klikken je eigen gezonde weekplan samenstelt. Er wordt nu druk mee getest en er komen nog nieuwe recepten bij dus nog even geduld. Hou de site en mijn berichten in de gaten. Wil je meteen beginnen? Download dan hier mijn gratis tips en tricks om zelf een plan te maken 

Geloof me, met deze tool ga jij veel tijd en geld besparen! Nooit meer stress over wat je nu weer moet eten, dit wil je niet missen!

Gelukkig 2019 voor jou!

Ik wil deze eerste blog van het jaar eindigen met een bedankje. Jullie maken deze groeiende gemeenschap tot wat het is! Onze “tribe” van vaders en moeders op zoek naar betere manieren om voor onszelf en onze gezinnen te zorgen. Ik ben dankbaar dat jullie ervoor kiezen om dat pad met mij te bewandelen en ik ga mijn best doen om er een inspirerend en motiverend jaar van te maken. Ik wens jullie allemaal een zeer gelukkig en gezond 2019!

Maak jij goede voornemens voor het nieuwe jaar? Wat werkt wel of werkt niet voor jouw gezin? Ik hoor graag jouw ideeën voor doelen en uitdagingen. Ben je benieuwd of een leefstijl strategie iets voor jou is?

Neem dan contact met me op via mail: monique@mindfoodhappiness.nl 

Of vul hier het contactformulier in en laat je telefoonnummer achter zodat ik je kan bellen voor een kennismakingsgesprek, uiteraard zonder enige verplichting ;.)

 

leefstijl strategie, maaltijdplannen, mind food happiness roadmap, plannen, slapen, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018