14 tipd voor gezonde boodschappen

Hoe overleef je de verleidingen in de supermarkt? 14 tips om met gezonde boodschappen thuis te komen.

Hoe overleef je de verleidingen in de supermarkt?

Wanneer je na een drukke werkdag nog boodschappen doet of even snel tussendoor met je kinderen dan komt deze situatie je waarschijnlijk bekend voor…

Terwijl je je nog zo had voorgenomen om gezonde dingen in huis te halen zorgt gebrek aan inspiratie en vermoeidheid ervoor dat die pizza’s er wel heel aantrekkelijk uitzien. Lekker makkelijk en dat lust iedereen…

Ondertussen heeft je jengelende peuter de snoepjes ontdekt, want op ooghoogte en heeft hij of zij besloten er krijsend mee op de grond te gaan liggen totdat jij ze wat beschaamd in de kar legt.

Je gooit er nog snel wat kant en klaar maaltijden bij, een zak chips voor bij de tv en bij de kassa zie je dat de paaseieren (3 maanden te vroeg) in de aanbieding zijn. Als je weer thuis bent vraag je je af waar de groenten zijn gebleven, dit was toch niet de bedoeling?

Volgende keer ga je echt beginnen met je gezonde leefstijl! Toch?

Ik weet hoe lastig het kan zijn om niet te zwichten voor al die verleidingen en daarom schreef ik een paar tips op die ervoor zorgen dat je de volgende keer wél gezonde producten in huis haalt.

You can do this!

  • Voorbereiding is key! Maak op een rustig moment in de week een planning voor de maaltijden van de volgende week. Maak gebruik van gerechten die je al kent en die bij het hele gezin favoriet zijn en vul deze aan met gezonde recepten die je zoekt in kookboeken of op internet.

Op deze website vind je ook snelle lekkere recepten die geschikt zijn voor het hele gezin.

  • Maak altijd van tevoren een boodschappenlijst en houd je hieraan. Zo voorkom je dat je met (ongezonde) dingen thuis komt die je niet nodig hebt.
  • Ga niet met een lege maag naar de supermarkt want inderdaad, in de supermarkt wordt je met geuren en kleuren verleidt en dan zijn de versgebakken croissantjes wel heel moeilijk te weerstaan.
  • Bekijk eerst de vriezer, koelkast en voorraadkast om te bepalen wat je nog hebt, wat je kan aanvullen of moet halen.
  • Zorg ervoor dat de keukenkastjes en koelkast niet te leeg raken. Bewaar altijd wat zelfgemaakte soep of saus voor over de pasta in de vriezer. Daardoor kan je  een snelle maaltijd maken van restjes of met producten uit blik. Dat voorkomt dat je ’s avonds opeens Chinees moet afhalen of de pizzalijn moet bellen. Kijk voor inspiratie eens bij de Culikliekjes recepten van Mind Food Happiness.
  • Laat de kant-en-klaar maaltijden links liggen, ze bevatten vaak te veel zout en verborgen suiker. Zorg dat je gewapend met je boodschappenlijst direct doorloopt naar het verse fruit en de verse groente.

Leonie Albersen dietist en schrijfster voor de I am a foodie website, onderzocht hoe gezond de kant en klare salade in de supermarkten eigenlijk zijn.

De uitkomst vond ik behoorlijk schokkend. Slechts 1 van de 21 salades voldeed aan het criterium “gezond”. In de rest zaten meer calorieën dan nodig, te veel zout en te weinig groenten en/of volkorenproducten. Lekker zelf die salades maken dus. ;.)

  • Kies van tevoren gezonde en slanke recepten uit waarvan het water je in de mond loopt en daag jezelf uit met lekkere nieuwe recepten. Probeer ook eens wat onbekende ingrediënten. Op deze manier komt het niet eens in je op om voor minder gezonde producten te kiezen. De easy maaltijdplanner is hierbij een geweldig hulpmiddel met een ruime keuze uit heerlijke gezonde en makkelijke recepten.
  • Laat de grote wekelijkse boodschappen thuis bezorgen. Zo zorg je ervoor dat je zelf misschien nog 1x voor de verse producten hoeft te gaan. zodat je niet lang in de supermarkt hoeft te blijven en je kids zich niet gaan vervelen.
  • Wil je goedkoper gezonde boodschappen doen? Ga dan eens naar de markt. Vooral op groente, fruit, zaden en ongebrande noten kan je flink wat besparen. Bewaar de zaden en noten in goed afsluitbare glazen potten en ze blijven zo’n 6 maanden goed.
  • Ga niet op het drukste moment boodschappen doen zodat je niet lang hoeft te wachten in de rij. Hoeven je kinderen ondertussen niet met hun mini-karretje tegen de scheenbenen van je mede-shoppers aan te botsen. ;.)
  • Kinderen houden van duidelijkheid. Vertel ze van tevoren waar jullie heen gaan en wat je van ze verwacht.  Betrek ze bij het proces. Als ze groter zijn kunnen ze meedenken met de weekplanning. Kleintjes kunnen van te voren bijvoorbeeld tekeningen maken van de producten die je gaat halen.
tip voor gezonde boodschappen
  • Maak een spelletje van het boodschappen doen. Geef ze ook een kleine opdracht waarmee ze jou kunnen helpen. Laat ze bijvoorbeeld de groenten aanwijzen en als beloning kiezen uit 2 soorten fruit die ze lekker vinden.
  • Als we de gezonde dingen van de lijst hebben gehaald laat ik mijn dochter ook altijd iets uitkiezen wat ze gewoon heel lekker vindt, bijvoorbeeld zoet broodbeleg. Daarmee leer ik haar dat af en toe iets ongezonds helemaal geen probleem is maar dat je wel keuzes moet maken.
  • Heb je keuze uit meerdere soorten van een product, lees dan goed de achterkant. Let hierbij vooral op het aantal calorieën, koolhydraten (verborgen suikers) en vetten!
  • Laat je niet foppen door kreten als ambachtelijk, natuurlijk, zonder toegevoegd suiker of minder vet.  Dat zegt namelijk niets over de hoeveelheid calorieën in een product. Ook termen als glutenvrij of vegan zeggen meer over wat er niet dan over wat er wel in een product zit.

Als afsluiter nog een leuke extra tip:

Zijn er ingrediënten die je nog in huis hebt of graag wilt gebruiken omdat ze bijna over de houdbaarheidsdatum zijn toets dan op de website bijvoorbeeld: : “paprika” in en je vindt lekkere recepten die je ermee kunt maken.

Wanneer je ook nog van de maaltijdplanner gebruik maakt, kun je het recept in 2 klikken toevoegen aan de weekmenu en je boodschappenlijst. Easy toch?

Heb je een restje over van de vorige dag kijk dan eens de recepten met de tag culikliekjes zoals dit recept voor frittata.

Vond je het een leuk artikel of heb je nog ergens vragen over? Laat het me dan vooral weten in de comments onder dit artikel.

Wil je graag meer weten over wat nu echt gezond is? Ik schreef er een uitgebreid artikel lezen zodat jij je niet druk hoeft te maken over voedingshypes en je kan focussen op wat er echt toe doet.

wat is nu echt gezond?

Je vindt het artikel onder deze link. Heb je weinig tijd? Er staat ook een samenvatting in. ;.)

Ken je iemand voor wie deze tips ook interessant zijn? Stuur het artikel dan voor al door, daar help je mij weer mee om meer artikelen te kunnen blijven schrijven.

leefstijl strategie, maaltijdplannen, tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018