Visualiseren werkt echt!

Visualiseren werkt echt!

Visualiseren. Het is niet voor niets een van de eerste stappen in de Healthy Habits methode. Waarom? Het is wel handig als jij andere gewoontes wilt, dat je precies weet waarom je dat wilt. En dan bedoel ik, wat je echt wilt. Wat is jouw droom? Maar hoe werkt dat visualiseren dan?

Het realiseren van je droom begint met een visualisatie.

Dat klinkt een beetje zweverig maar het betekent niets meer dan dat je je droom in geuren en kleuren voor je ziet. Je gaat er even lekker op los fantaseren. Als kinderen deden we niet anders. Al sinds mensenheugenis gebruiken succesvolle zakenmensen en topsporters deze techniek om hun doelen sneller te behalen.

En dat kun jij ook.

Gewoon vanuit je luie stoel of vlak voor het slapen gaan in bed. Met slechts enkele minuten visualiseren per dag verander jij je gedachten, mindset en je gedrag. Het wordt duidelijker wat je wilt en daardoor kun je beter focussen en krijg je meer grip op je leven.

Dat klinkt misschien iets te mooi om waar te zijn. Waarschijnlijk vraag je je af:

Werkt dat visualiseren nou echt?

Ja hoor, er is niets zweverigs aan. Er liggen inmiddels honderden wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat gedachten je hersenen vergelijkbare instructies geven als handelingen. Ofwel je hersenen kunnen geen onderscheid maken tussen wat echt is en wat niet.

Verschillende studies hebben zelfs laten zien dat het denken aan een activiteit bijna hetzelfde effect heeft als de activiteit uitvoeren. Dezelfde hersengebieden worden geactiveerd tijdens de visualisatie. Dat is de reden dat wanneer je aan je kind denkt, je hetzelfde liefdevolle gevoel krijgt als wanneer je hem of haar in het echt ziet. Of dat je kind letterlijk doodsbang is voor de monsters onder zijn bed. Voor zijn hersenen zijn die namelijk echt. Wij hebben inmiddels wel geleerd om als we wakker zijn echt van onecht te onderscheiden, maar je onderbewuste kan dat niet.

Ze hebben zelfs aangetoond dat als jij visualiseert dat je aan zware krachttraining doet, je spierkracht ook echt toeneemt. Terwijl je gewoon op de bank zit. Dat is bizar toch? Visualiseren werkt echt!

Denken aan iets bereid je hersenen als het ware voor om optimaal te presteren als het in werkelijkheid zover is. Dus hoe meer je denkt aan hoe je lekker en vol energie met je kinderen en in bikini over het strand rent (als dat natuurlijk je droom is)… hoe groter de kans dat je het bijbehorende gedrag dat daarvoor nodig is ook echt gaat vertonen. Het gaat natuurlijk nog steeds niet vanzelf. Als jij niet in actie komt verandert er waarschijnlijk weinig, maar dat visualiseren werkt heel motiverend en maakt in actie komen een beetje makkelijker.

Is visualiseren moeilijk?

Nee hoor, helemaal niet. Als je het nog nooit hebt gedaan is het in het begin misschien een beetje onwennig, maar visualiseren kan iedereen. Zelfs als je denkt dat je niet visueel bent ingesteld.

Piekeren doe je toch ook? In dat geval verzin je lastige of vervelende situaties die waarschijnlijk nooit uitkomen. Dat is ook visualiseren, maar dan de negatieve kant op. Dat ga je nu andersom doen. Je gaat positief denken en dromen.

Het visualiseren van je dromen lukt het beste wanneer je je lekker ontspannen voelt. Je laat de gedachten dat het raar is wat je aan het doen bent los en gaat ervan uit dat je even lekker een paar minuten gaat genieten van je eigen mooie droom. Doe gewoon net alsof je door een VR bril naar je eigen toekomst kijkt. Hoe meer je je eraan overgeeft, hoe beter je de beelden tot in detail zult zien. Daardoor slaan je hersenen de gedachte op alsof het een echte herinnering is.

Visualiseren is fantaseren met een doel

Weet je nog dat ik zei dat denken aan een activiteit in je hersenen bijna hetzelfde effect heeft als de actie ook echt doen? Daarom is het belangrijk om je visualisaties zo levendig en gedetailleerd mogelijk te maken.

Voeg kleuren, beelden, geuren en geluid toe. Maak je dagdroom zó concreet en helder, dat je bijna geen onderscheid kunt maken met de werkelijkheid. Geloof mij: probeer het een paar keer in alle rust en je zult merken dat het snel beter gaat. Ik heb weinig  met spiritualiteit maar geloof wel heel erg in bewustwording. We hebben zo’n druk leven dat je soms te weinig stilstaat bij je dromen. Stilstaat bij wat je echt wilt en hoe dat er voor jou uitziet.

Daarvoor is visualiseren een van de mooiste en krachtigste oefeningen die me keer op keer raakt. Je gaat echt even naar je kern en maak contact met een deel van jezelf waar je niet dagelijks bij stil staat. Soms wordt ik helemaal warm vanbinnen en soms moet ik huilen. Dat is helemaal okay. Dat is niet spiriwiri, dat is pure selfcare.

Deze visualisatie oefening kun je dagelijks doen:

Deze oefening is bedoeld als korte oefening. Hiermee haal je het beeld dat je is bijgebleven nadat je een intense langere sessie (zoals die in de Healthy Habits methode) heb gedaan. Op deze manier blijven de beelden levendig en kun je keer op keer het positieve gevoel oproepen dat bij deze visualisatie hoort.

  1. Ga zitten of liggen in een ontspannen maar krachtige houding
  2. Zet eventueel muziek op (rustige klassieke muziek of binaural beats werken ontspannend)
  3. Adem diep in, houd je adem 4 tellen vast en adem in 4 tellen uit. Herhaal dit 4 keer
  4. Ga in gedachten terug naar de plek waar jouw droom zich afspeelt.
  5. Kijk naar jezelf alsof je beste vriendin naar je kijkt. Wat zie je, wat ruik je, wat hoor je?
  6. Dan ben je jezelf en kijk je om je heen. Wie zie je, wat zie je, wat hoor je?
  7. Stel jezelf dan de vraag: Wat heb je nodig om je doel te bereiken en luister naar het antwoord.
  8. Visualiseer het bereiken van je einddoel en voel de euforie!

Herhaal deze visualisatie 1 keer per dag. 5 minuutjes per keer is al genoeg. Ik doe het bijvoorbeeld s avond voordat ik ga slapen. En onthoud: hoe realistischer je de visualisatie maakt, hoe groter het effect ervan. Opschrijven helpt ook. Je kunt de visualisatie daarna ook teruglezen zodat je het beeld snel voor je ziet wanneer je je ogen sluit. Het is niet moeilijk, probeer het gewoon!

Visualiseren is pas het begin

Met alleen visualiseren ben je er natuurlijk nog niet. Dit is pas het begin. Ga daarom na wat je in jouw visualisatie anders doet dan nu. Ben je in je dromen gezonder? Slanker? Zelfverzekerder? Energieker?

Stel dan duidelijke doelen om aan te werken waardoor je een gezonde en tevreden toekomst tegemoet gaat.

doelen, gewoontes, Healthy Habits Methode, mindset, oefening, visualisatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mis nooit een recept!
Meld je aan en ontvang elke maand de beste tips en lekkerste recepten.
© MINDFOODHAPPINESS 2018