Aardbeien- Nectarinejam op stokbrood
Afdrukken

Frisse nectarine-aardbeienjam met vanille

Zelf jam maken is makkelijk en heerlijk. Zomerfruit is nu op zijn lekkerst en voordeligst. Maak nu meer potten in jullie favoriete smaken en geniet straks in de winter van de smaak van de zon. Laat je kids helpen, het is leuk en snel klaar. Ze zullen trots zijn op hun eigen gemaakte jam!
Gang Sauzen, Dips en Smeersels
Keuken Zoetigheid
seizoen Herfst, Zomer
Voorbereidingstijd 10 minuten
Bereidingstijd 10 minuten
Totale tijd 20 minuten
Porties 500 ml. jam
calorieën 492kcal

Ingrediënten

  • 360 gram nectarines 350 gram schoongemaakt gewicht
  • 225 gram aardbeien
  • 1 citroen sap en schil geraspt, alleen het geel
  • 1 cm geraspte gember
  • 1 theelepel vanille aroma vind je bij de bakafdeling
  • 195 gram geleisuiker speciaal verhouding 1250 gram fruit : 500 gram suiker

Instructies

  • Zet een schoteltje in de vriezer of onder in de koelkast zodat het goed koud kan worden en je later de dikte van de jam kunt controleren.
  • Snijd de nectarines rondom de pit doormidden. Draai de 2 helften van elkaar af en verwijder de pit. Snijd de 2 helften in kleinere stukken en doe ze in een kookpan. Voeg een bodempje water toe (50 à 60 ml) en laat de abrikozen rustig pruttelen totdat ze zacht zijn (duurt ongeveer 10 minuten). Houd de deksel op de pan en roer af en toe.
  • Spoel ondertussen de aardbeien af onder koud water en verwijder de kroontjes. Snijd de aardbeien doormidden en voeg ze toe aan de nectarines. Voeg het citroensap, geraspte schil en gember toe. Roer goed door en laat het mengsel rustig zacht worden.
  • Weeg de geleisuiker speciaal af. Plet het zachte fruit eventueel (nog) fijner) met een vork of pureestamper. Voeg de geleisuiker geleidelijk toe. Roer de geleisuiker goed door het fruitmengsel en breng het geheel aan de kook. Voeg een scheutje vanille aroma toe en laat de jam 1 minuut koken. De kooktijd gaat in op het moment dat alles bubbelt en blijft bubbelen, ook als je roert.
  • Controleer de dikte van de jam met het koude schoteltje Steek het schoteltje in de jam en houd erboven. Is de jam stevig en blijft hij plakken dan is hij goed. Als de jam eraf druipt en nog te dun is, kook de jam nog wat langer. Verwijder eventueel schuim met een schuimspaan.
  • Vul de gesteriliseerde jampotten tot net onder de rand met hete jam. Draai meteen de deksels op de potten, zet ze even op hun kop en plaats de potten vervolgens weer rechtop. Laat de potten rustig afkoelen.

Notities

Jam bewaren Als je jam bestaat uit 40% fruit en 60% suiker, is het onbeperkt houdbaar. Suiker werkt namelijk als een conserveermiddel. Als je minder suiker toevoegt, is het minder lang houdbaar. Jam met minder suiker, zoals de recepten hierboven, is in gesloten potten op een koele, donkere plaats 3 tot 6 maanden houdbaar. OPMERKING: Deze combinatie met de friszoete nectarines is heerlijk maar laat je vooral inspireren door jullie eigen favoriete smaken en combinaties. Vergeet niet je creaties te delen en mij te taggen op Instagram of Facebook. @moniquelapperrewitjes

Nutrition

Serving: 1pot | Calorieën: 492kcal | Carbohydrates: 125g | Eiwit: 2g | Fat: 0g | Verzadigd vet: 0g | Cholesterol: 0mg | Natrium: 2mg | Kalium: 533mg | Fiber: 5g | Sugar: 117g | Vitamine A: 595IU | Vitamine C: 75.9mg | Calcium: 29mg | Ijzer: 1mg